Mierzoete Maandag: Appelpot

Zachtjes aan ben ik gelukkig wat aan het opknappen, maar ik heb nog niet de puf om een tijd lang in de keuken te gaan staan, dus daarom heb ik vandaag gekozen voor een simpel recept. Het hebben van weinig energie zal me er echter niet van weerhouden om wat te experimenteren en ik heb er dan ook voor gekozen om de appel niet te vullen met honing of stroop, maar met de amandelspijs van een kerstkrans die ik nog had liggen. Daarnaast heb ik niet alleen gebruik gemaakt van kaneel, maar heb ik ook wat koekkruiden toegevoegd. De warme appel is heerlijk met bijvoorbeeld een bolletje vanille-ijs.

Schil een (zure) appel en boor het klokhuis eruit

Rol de appel door een mengsel van één eetlepel suiker en een halve theelepel kaneel en zet de appel in de appelpot

Vul het klokhuisgat met stroop (of honing, maar daar moet je wel van houden); om te voorkomen dat de stroop direct weer uit het gat loopt, kun je de onderkant vullen met een klontje boter

Doe de deksel op de pot, zet het geheel in het midden van een op 200 graden Celsius voorverwarmde oven en laat de appel vervolgens ongeveer 20 minuten stoven

Over LotuitdeLotterij

Waarom ik blog? Waarom niet! Zelf beleef ik er in ieder geval een hoop plezier aan! Bekijk alle berichten van LotuitdeLotterij

3 responses to “Mierzoete Maandag: Appelpot

  • Geertje

    Hoeveel heb je er gemaakt? Is het een dessert? Ziet weer erg lekker uit!

    • LotuitdeLotterij

      Ik heb er twee gemaakt en die heb ik lekker als tussendoortje opgepeuzeld, wat mij betreft een prima manier om toch een beetje aan mijn vitamientjes te komen! 😉 Het is echter ook heel goed mogelijk om het een onderdeel te laten zijn van een dessert, bijvoorbeeld met ijs of iets anders romigs en ook iets van gekarameliseerde amandelen ofzo.

  • Merel

    Dat is ZO lekker! Ik als keukenkluns maak dat wel eens in een ovenschaal, want weet dat het niet kan mislukken, hoe hard je ook je best doet!
    Zo’n appelpotje is wel heel schattig (-:

Geef een reactie

