Mierzoete Maandag: Appeltaart

Het is precies een jaar geleden dat ik mijn blog begon en om eerlijk te zijn wist ik niet zeker of ik het echt vol zou houden. Nu zijn we echter een jaar verder en beleef ik er nog steeds enorm veel plezier aan, dus wat mij betreft de hoogste tijd voor taart!

Ik heb aan deze appeltaart custard toegevoegd, zoals mijn moeder dat vroeger ook altijd deed. Mocht je dit niet willen, dan kan je het natuurlijk gewoon weglaten.

 

Meng 300 gram bloem met 125 gram witte basterdsuiker en voeg vervolgens 175 gram koude, in blokjes gesneden boter toe

Snijd met behulp van twee messen de boter door het bloemmengsel, tot een kruimelig geheel ontstaat

Voeg 1 eidooier aan het kruimelige mengsel toe en kneed het tot een soepel deeg

Vorm dan een bal van het deeg, wikkel deze bal in plastic folie en leg het deeg 30 minuten in de koelkast

Breng ondertussen 500 milliliter single cream, of een mengsel van 350 milliliter slagroom en 150 milliliter melk, samen met 1 theelepel vanille-extract tegen de kook aan en vergeet niet af en toe te roeren

Klop, terwijl het slagroommengsel op het vuur staat, 5 grote eidooiers samen met 1 eetlepel fijne kristalsuiker

Giet de hete room, terwijl je voortdurend blijft kloppen, bij de eidooiers en schenk het geheel terug in een schone pan

Verhit het custardmengsel en blijf constant roeren, tot de custard indikt

Zet de pan, wanneer de custard dik genoeg is, in koud water en blijf nog ongeveer een minuut roeren

Mocht je gedurende het maken van de custard het idee hebben dat het mengsel gaat schiften, zet de pan dan onmiddellijk in koud water en klop het mengsel als een bezetene, waarna je het mengsel voorzichtig aan weer kunt gaan verhitten

Meng 6 in stukjes gesneden appels samen met 1 eetlepel suiker, 2 theelepels kaneel en eventueel 75 gram rozijnen

Haal het deeg uit de koelkast, rol het grootste deel van het deeg uit op een met bloem bestoven werkblad en bekleed hiermee een ingevette springvorm met een doorsnede van 24 centimeter

Strooi 1 eetlepel paneermeel over de bodem, schep hier de custard op en voeg vervolgens de appelstukjes toe

Rol de rest van het deeg uit, snijd het in repen en maak hiermee een raster over de appel of doe net als ik eens eigenwijs en maak er vormpjes van die je op de appels legt

Bestrijk het oppervlak met losgeklopte eidooier (oeps, dat ben ik dus helemaal vergeten!) en zet de taart 75 minuten in het midden van een op 175 graden Celsius voorverwarmde oven

 

Over LotuitdeLotterij

Waarom ik blog? Waarom niet! Zelf beleef ik er in ieder geval een hoop plezier aan! Bekijk alle berichten van LotuitdeLotterij

4 responses to “Mierzoete Maandag: Appeltaart

Geef een reactie

