Mierzoete Maandag: Spekkoek

Hij werd 30 op de elfde van de elfde van de elfde, bijzonder hè?!? Om dit heugelijke feit te vieren besloot ik iets te gaan maken waar ik zelf sinds mijn jonge jaren al enorm dol op ben en wat hij natuurlijk ook lekker vind, namelijk spekkoek. Sterker nog, ik maakte er twee, want over de eerste versie was ik vooral qua uiterlijk absoluut niet te spreken. De doorsnede was te groot naar mijn zin, ook al had ik al een kleinere vorm gebruikt dan dat in het recept genoemd stond, en daardoor was de koek ook veel te plat. Daarnaast vond ik de laagjes te weinig zichtbaar, mogelijk doordat de boter bij het maken van het beslag te hard was, waardoor het beslag niet helemaal was zoals het moest zijn…

Om te harde boter en daardoor vreemd beslag te voorkomen, besloot ik om bij poging nummer twee gebruik te maken van vloeibare boter, wat inderdaad beter leek te werken bij het maken van het beslag, maar het eindresultaat blijft naar mijn mening toch net ietsje te zacht en korrelig. Doordat ik dit keer een nog kleinere springvorm had gebruikt, was ik bij de tweede wel meer te spreken over de doorsnede, maar de laagjes waren ook bij deze versie niet zichtbaar genoeg naar mijn zin…

Naast dat het een kwestie is van oefening baart kunst, zijn er ook nog wat zaken in het recept waar ik mijn twijfels over heb, zoals de hoeveelheid en hardheid van de boter. Aan de andere kant lijkt de hoeveelheid specerijen wel te kloppen, want de smaak is prima… Enfin, tot ik het verder uitgedokterd heb nog geen recept, over een tijdje zal ik het weer eens proberen, maar voor nu ben ik er wel even klaar mee!

Inmiddels heb ik het nog een aantal keer geprobeerd en ben ik er uit, dus klik hier voor het recept.

Over LotuitdeLotterij

Waarom ik blog? Waarom niet! Zelf beleef ik er in ieder geval een hoop plezier aan! Bekijk alle berichten van LotuitdeLotterij

4 responses to “Mierzoete Maandag: Spekkoek

Geef een reactie

